Jaromír Horák zasvětil svůj život čaji a kultuře s ním spojené. Dvaadvacet let se věnuje čajovnictví, cateringu, vzdělávání, produkci silných čajových extraktů Samurai shot a pořádání celoevropsky významného setkání Čajomír fest, které se letos uskuteční již pošestnácté.
„Čaj skvěle působí na soustředění, na rozdíl od kávy a energy drinků. Účinek je dlouhodobý,“ zmiňuje pozitivní vlastnosti lístků čajovníku Horák. Neopomene též upozornit na zklidňující a socializační úlohu čajové kultury. Těmto aspektům se věnuje ve své Čajové škole Čajomír i během organizace a pořádání Čajomír festu.
Kdyby nebylo pražského Divadla Archa a povodní v roce 2002, možná by se Jaromír Horák k čaji vůbec nedostal. Někdejší kulisák Archy se rozloučil s radovánkami jevištních techniků a rozhodl se žít zdravěji, přestal například jíst maso, pít alkohol a kouřit. Kamarád Luděk ho seznámil s čajem puerh, a tím pro Jaromíra začala nová životní etapa. „Hledal jsem alternativu k povzbuzení, nakopnutí. Chytilo mě to natolik, že jsem se rozhodl skončit v divadle a začal pracovat v Čajovně Siva. Poznával jsem sto druhů čaje, byla to dobrá praxe,“ vzpomíná Jaromír Horák, který vzal za svou přezdívku Čajomír.
Čajový komfort pro Václava Havla
Později Horák nápoj servíroval v představení Čajovna karma. V publiku si čaj vychutnával i majitel eventové agentury, který Jaromírovi nabídl práci snů, jezdit s čajovým servisem po všemožných akcích. Horák k tomu přistoupil důsledně, v roce 2004 založil Čajový komfort, cateringovou společnost nabízející prvotřídní servis. Není divu, že se dostal k práci na takových akcích jako Cena Thálie, Český lev nebo 70. narozeniny Václava Havla.
„Dělal jsem to exkluzivně jako úplně první v republice. Snažil jsem se, aby to bylo luxusní, aby to byl čajový komfort,“ upozorňuje Horák na to, čím si vybudoval mimořádné postavení na tuzemském cateringovém trhu. „Bylo skvělé nahradit krabičku s pytlíkovými čaji těmi sypanými přímo od pěstitelů,“ dodává Horák, který byl v roce 2008 spolu se svou někdejší partnerkou coby první Evropan uveden do respektované Světové čajové asociace (World Tea Union).
Čajomír fest pro milovníky čaje z celé Evropy
Vedení asociace ocenilo Jaromírovo čajové mistrovství a on se pro změnu inspiroval jihokorejským sletem čajových škol, načež v Praze roku 2009 zahájil pilotní ročník Čajomír festu, který je v současnosti považován za největší sraz vyznavačů čajové kultury v Evropě.
„V Jižní Koreji to byla nádhera, já chodil od deky k dece, kde byly nádherně oblečené čajovnice a přinášely záplavu jemnosti, barev, tvarů, nádobí, čaje a zákusků. Absolutně mě to odstřelilo, chtěl jsem to přenést do Čech,“ vzpomíná Jaromír. Idea Čajomír festu se v tuzemsku uchytila a mimořádně hustá síť čajoven a čajovníků se setkala se zájmem zahraničních nadšenců i náhodných hostů.
Po patnácti rocích, kdy se Čajomír fest konal v Praze na Vyšehradě a na výstavišti v Holešovicích, se letos poprvé uskuteční v mimopražském prostředí. Od 16. do 18. srpna bude slet čajovníků probíhat v přírodním areálu Malá Lečice, jihozápadně od Prahy. Jaromír Horák vybral místo úmyslně, aby se lidé zklidnili a navázali na odkaz tamních trampských osad a undergroundu, kterým šlo především o vyvolání atmosféry svobody a nezávislosti.
Ambientní festival pro celou rodinu bude dle Jaromírových slov prodchnut spoustou zajímavých vůní a chutí z celého světa. „Můžete si zacvičit jógu, poslechnout si etnické nástroje, dát si skvělý čaj od přátelských hostitelů, a to všechno v nádherném prostředí řeky Kocáby,“ zve na Čajomír fest jeho zakladatel. Ten se pravidelně převléká do kostýmu čajového superhrdiny a rád pomůže všude tam, kde se děje něco, co má spojitost s čajem.
Samurai shot pro ty, kterým energy drinky nevoní
Jaromír Horák svou působnost před devíti roky rozšířil o exkluzivní čajové produkty soustředěné pod značku Samurai shot. První várku silného čajového odvaru inspirovaného vietnamským způsobem přípravy čaje nechal uvařit v rámci crowdfundingové kampaně. O grafiku a branding produktu se postaral Maťo Mišík. Od přispěvatelů se vybralo 100 tisíc korun a po lahvích se jen zaprášilo. Horák přizval pod křídla Samurai shot společníka Martina Solničku, který se postaral především o marketing a obchodní záležitosti.
Samurai shot přinesl silné povzbuzení z kvalitních surovin, s minimem cukru a dalších přídatných látek. Náhrada za energy drinky se nyní prodává v různých příchutích (zelený trpký, sladší masala, puerh, white tea atd.), populární je šumivý nápoj Geisha Velvet a Lim-cha. Produkci čajových boosterů se silným účinkem podpořil svým jménem úspěšný UFC zápasník Jiří Procházka. Na produkty Samurai shot proto narazíte kromě řetězců Makro, Sklizeno, Oxalis, Pilulka či Rohlík i ve vybraných fitness centrech.
Jak zmiňuje Jaromír Horák, podařilo se mu vytvořit určitou kategorii nápojů, která v té době vůbec neexistovala. V současnosti mají Horák a Solnička s expanzí Samurai shot velké plány, díky silnému finančnímu společníkovi by rádi expandovali do zahraničí a vyvíjeli nové produkty. „Náš cíl je dělat i ready to drink nápoje k okamžité konzumaci, ale v té nejlepší kvalitě, jak je známe třeba z japonských automatů, kde jsou neslazené nápoje v PET lahvích, bez cukru,“ klade Horák důraz na garantovanou kvalitu produktů.
Čajová škola v krabici pro všechny
Čajový „superhrdina“ stíhá ještě vést Čajovou školu Čajomír, která funguje od roku 2010 a věnuje se třem oblastem přípravy čaje – sommelierství, praktické přípravě a domácím čajovým obřadům. Horák se věnuje hlavně předávání informací a zaměřuje se převážně na širokou skupinu začátečníků, kteří si cestu k poznávání čaje a čajové kultury teprve hledají.
„Za těch čtrnáct let jsem poznal, že skupina začátečníků má určité penzum otázek, které je třeba zodpovědět, aby byli svobodní a hledali si dál nové čaje a chutě,“ připomíná Horák. Dodává, že zájemci se rekrutují ze všech možných sociálních, věkových a národnostních skupin. Dle Horákových slov nazrála doba na představení projektu Tea School In The Box, dárkového balení, které ocení právě široká skupina čajových začátečníků. První z řady boxů se bude věnovat čajovému sommelierství. Žák si objedná krabici plnou pomůcek, učebnice a další věci, které potřebuje, a může volně studovat. V boxu nebudou chybět vzorky čaje či QR kódy, které budou navigovat do online prostoru, kde bude Horák vše dovysvětlovat. Tea School In The Box by Jaromír rád představil letos v srpnu na Čajomír festu.
„Dáš si čaj?“
Jaromírova superhrdinská čajová mise stále probíhá. Co je pro Horáka jejím hlavním smyslem? „Na čaji vnímám kromě pozitivního vlivu na organismus a široké palety chutí jako další důležitý benefit jisté naladění a zklidnění. Navíc má i silný sociální charakter. Když si připravujete čaj z konvičky a máte misku navíc, vždycky rádi pohostíte kolegu v práci, partnerku, děti. Vzniká přirozená sociální interakce, která by se dala přetavit v krátké vybídnutí: ´Dáš si čaj?´.“
Odkazy: Čajomírův web www.cajomir.cz, produkty Samurai shot www.samuraishot.cz e-mail: cajomir@cajomir.cz